Kdy začít s výukou cizích jazyků u dětí

31. 10 2018 | 08.03

 Otázka, kdy je vhodné začít učit své dítě cizí jazyk, je velmi aktuálním tématem. Začít již v mateřské škole, nebo to nechat až na dobu, kdy bude dítě navštěvovat základní školu?

Je jasné, že děti a mladší lidé se cizímu jazyku učí rychleji a snadněji, než je tomu u dospělých a starších lidí.
Umět mluvit cizím jazykem co nejdříve je snahou nejen dětí, ale v současné době i jejich rodičů, kteří se bojí, aby jejich dítě nebylo v životě ochuzené o dobrou práci, kde cizí jazyk samozřejmě vyžadují, rodičů, kteří chtějí, aby se jejich dítě bez problémů dorozumělo na zahraničních dovolených, v restauracích, hotelech či obchodech, rodičů, kteří chtějí, aby se jejich dítě nemuselo bát cestovat kvůli tomu, že se v zahraničí nedomluví.
 
Nejsilnější motivaci učit se a poznávat cizí řeč je právě v předškolním věku. Na základní škole děti již tuto motivaci ztrácejí.
Navíc děti, které začnou s cizím jazykem již v mateřské škole, se nebojí cizí jazyk používat, zatímco starší školní děti už se často ostýchají a bojí se, aby to, co řeknou, bylo správně.
Objevují se dokonce i názory, že s výukou cizího jazyka je dobré začít prakticky už od narození, protože dle nejnovějších výzkumů je malé dítě přímo "naprogramováno" na osvojování řeči nejen mateřské, ale i cizí.
Zhruba do šesti let se dítě učí přirozeně, spontánně, jako když se učí mateřský jazyk. Neuvědomuje si, že slyší nějaký cizí jazyk, vnímá ho jako jazyk mateřský. U dítěte se dotváří většina nervových spojů v mozku. Po šestém roce se tato schopnost vytrácí a dítě se začíná učit systematicky. Do patnácti let věku dítěte se pak dokonce mluví o tzv. "kritickém období pro osvojení jazyka".
Podstatou je, aby se děti neostýchaly používat cizí jazyk. Mluva cizí řečí by pro ně měla být přirozenou záležitostí.
 
 Jak by měla probíhat "výuka" cizího jazyka u předškolních dětí?
 
V takto nízkém věku si děti s jazykem často hrají a pokoušejí se zvýšit své jazykové schopnosti přenášením toho, co se již naučily, do jiného kontextu, vymýšlejí si nová slova nebo výrazy. U dětí předškolního věku nejde o formální učení cizího jazyka, ale spíše o tzv. "nepřímé učení" – děti se neučí slovíčka, fráze nebo vazby jako samostatné prvky, ale zajímají je příběhy, kterým se pokoušejí porozumět, opakují zvuk nových slov, baví je písničky a říkanky, mají rády pohyb. Imitují hlasy postav ze scének s velmi dobrou výslovností. Děti se tak učí jakoby nevědomky. V herních situacích přijímají cizí jazyk jako svůj vlastní. Snaží se porozumět tomu, co slyší – uvažují o tom, co by to mohlo znamenat. K tomu jim napomáhají obrázky, kresby, mimika, gestikulace či jiné vizuální pomůcky. Základem je pak neustálé opakování.